Behöver du hjälp?

Vi hjälper djur och djurägare i nöd.

Kostnadsfri sjuktransport för djur​ som är i behov av hjälp med att ta sig till vårdgivande instans.

Vi finns i Stockholm och Göteborg med Stockholms län samt Västra Götalands län inkl. Kungsbacka kommun som upptagningsområde.

Vi har jour dygnet runt, året om för att alltid finnas tillgängliga för djur och djurägare i nöd.

Ring vårt larmnummer så kommer du direkt till jourhavande chaufför. Vi hanterar inga larm via mejl eller sociala medier.

Vi har tillstånd att transportera alla slags husdjur samt vilda fåglar och småvilt som igelkottar, ekorrar, harpaltar och fladdermöss.

Vi kan inte transportera lantbruksdjur, hästar eller övrigt vilt som inte anges bland de vi har tillstånd för.

Om ditt husdjur är sjukt, skadat
eller har avlidit, kan du ringa oss så transporterar vi dig och ditt djur till närmaste veterinärklinik.

Om en skadad fågel eller småvilt
hittas, ska du först kontakta en
viltrehabiliterare, därefter kan vi
bistå med transport vid behov.

Vägledning för djur i nöd

Beroende på situation och vilket slags djur det handlar om så finns det olika tillvägagångssätt. Här har vi samlat information som vägleder dig, klicka på respektive kategori, så kommer du direkt till avsnittet med den information som du vill ta del av.

Husdjur

Om ditt husdjur har skadat sig eller är sjukt och du behöver hjälp med transport till veterinär så finns vi till din hjälp – alla dagar, dygnet runt. Ring vårt larmnummer 0771–999 112 för att komma i kontakt med jourhavande chaufför.

Viktigt att tänka på:

  • Djurägare (eller representant för djurägare) måste alltid följa med djuret till veterinär.
  • Kontakta närliggande veterinärklinik innan för att säkerställa att de har möjlighet att ta emot och vårda djuret.
  • Vi kör i första hand till närmsta öppna klinik som kan ta emot er, för att ditt husdjur ska få en så kort och trygg resa till vård som möjligt, och för att vi ska finnas tillgängliga för andra djur i behov av sjuktransport.

Om du hittar ett husdjur utan ägare, ska du alltid kontakta Polisen. Besök närmaste polisstation eller ring 114 14. Ett husdjur som är borttappat räknas som hittegods och faller under hittegodslagen, vilket innebär att om du omhändertar ett borttappat husdjur så är du skyldig att anmäla det till Polisen.

För att avläsa chip och göra ett ägarsök kan du besöka närmaste veterinärklinik eller polisstation. Vårt uppdrag är begränsat till att vara en sjuktransport för djur, vi utför inga ägarsök och har därför inga chipläsare i våra djurambulanser.

Husdjur utan ägare som inte är svårt skadade/sjuka:
Vi har inte möjlighet att transportera upphittade husdjur som inte är i akut behov av vård, utan beslut från myndighet, som vid behov då kontaktar oss direkt. 

Husdjur utan ägare som befinner sig i akut/livshotande tillstånd:
Om du hittar ett husdjur som är svårt skadat, eller om du själv t.ex. råkar köra på ett husdjur som skadas illa, kan vi hjälpa till med transport till veterinär för att djuret snabbt ska få vård/smärtlindring. För att det ska vara möjligt behöver du först kontakta veterinär som bekräftar att de har möjlighet att ta emot och vårda djuret – det måste finnas en mottagande instans innan vi kan lasta djuret i djurambulansen.  Ring sedan vårt larmnummer 0771–999 112 för att komma i kontakt med jourhavande chaufför.

Katt utan ägare – särskild info:
Svårt sjuka eller skadade katter utan ägare/betalningsansvarig har sällan en chans att överleva. Om ingen ägare hittas vid chipläsning hos veterinär får de oftast somna in för att undslippa lidande. Katter som inte är allvarligt sjuka/skadade och där inget chip/registrerad ägare finns, varken vårdas eller avlivas, utan återbördas till den plats där de hittades. 

Vi kör inga katter eller övriga husdjur till annat än klinik eller godkänt djurhem som vi samarbetar/har avtal med.

Har din bästa vän somnat in? Har du hittat ett avlidet husdjur?

Om ett husdjur har avlidit och du behöver hjälp med transport till veterinär så finns vi till din hjälp. Ring vårt larmnummer 0771–999 112 för att komma i kontakt med jourhavande chaufför.

Misskötsel av djur, eller om det verkar övergivet av ägaren, ska anmälas till Länsstyrelsen. Det går att vara anonym vid en anmälan men då är det mycket viktigt att alla uppgifter framkommer i och med att Länsstyrelsen eller Polisen i sådana fall inte har någon att kontakta för tilläggsfrågor. Finns inte korrekta uppgifter om djurägare, adress etc. går det inte att fullfölja kontrollen av din anmälan.

Du hittar kontaktuppgifter för varje län på Länsstyrelsens hemsida.

Om situationen är akut, till exempel pågående djurplågeri, och det inte går att nå Länsstyrelsen ska du kontakta Polisen i stället.

Vilda djur

När det gäller skadade, vilda djur så skiljer man på de stora och små. För småvilt som fåglar, ekorrar, igelkottar, harpaltar och fladdermöss finns det viltrehabiliterare som ibland kan ta emot dem och dessa har olika tillstånd, vilket är avgörande för om och vad de kan ta emot.

Svenska Djurambulansen har tillstånd för, och kan transportera fåglar, igelkottar, ekorrar, harpaltar och fladdermöss till viltrehabiliterare. Dock är det alltid viltrehabiliterare som skall ta beslut om djuret behöver vård och om dem har möjlighet ta emot det.

Stockholm

Stockholms Vildfågel Rehab
072-56 95 112
www.svr.nu

Lilla Vilthuset Viltrehabilitering
(hare, igelkott, ekorre, tornseglare, duvor, ugglor, hackspetsarter och alla mindre fåglar)
076-200 43 63
www.lillavilthuset.se

 

Västra Götaland

Fågelcentralen
0733-10 57 73
www.fagelcentralen.se

Kottecentralen
(igelkottar/ekorrar)
0733-26 19 88
www.facebook.com/Kottecentralen

 

Övriga län

Katastrofhjälp Fåglar och Vilt
Här hittar du information och
kontaktuppgifter till viltrehabiliterare
runtom i Sverige:
kfv-riks.se

Fladdermusexpert
Catarina Krångh

 

Om du upptäcker ensamma djurungar ute i naturen är förmodligen allt i sin ordning. De kanske ser ut att vara övergivna men föräldrarna finns oftast i närheten utan att visa sig. Låt djurungarna vara och ta inte hand om dem, även om du menar väl.  Alla vilda djur är fredade och får enligt svensk lag inte omhändertas och hållas instängda. 

Tänk på att:

  • Låta vilda djurungar vara och inte störa dem i onödan – de är väldigt sällan föräldralösa eller övergivna.
  • Djurungar som befinner sig intill en väg eller annat olämpligt ställe kan du försiktigt flytta till en tryggare plats alldeles i närheten. 
  • Om barn kommer med upphittade djurungar, be dem visa platsen där de hittades och sätt tillbaka dem där så fort som möjligt.
  • Det är ingen fara om en djurunge luktar människa, föräldrarna tar hand om den oavsett.
 

Svenska Djurambulansen har tillstånd för, och kan transportera, skadade fåglar, igelkottar och ekorrar till viltrehabiliterare. Dock är det alltid viltrehabiliterare som skall ta beslut om djuret behöver vård och om dem har möjlighet att ta emot det.

Enligt jaktförordningen är den person som kört på djuret* skyldig att göra en polisanmälan samt att märka ut platsen där olyckan skett. Det är bra att ha en viltolycksremsa i din bil du får den gratis hos Bilprovningen.

Följ INTE efter eller spåra ett skadat djur själv – Polisen kontaktar en jägare med särskild kompetens för att spåra det påkörda djuret. Du måste göra en anmälan till Polisen även om djuret inte är synbart skadat. Att inte anmäla en viltolycka med ovan nämnda djur är straffbart
och kan ge böter.

* Skyldigheten gäller älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår.

Hur du polisanmäler viltolycka

Vilda djur är inte hittegods eftersom de saknar ägare och om de påträffas avlidna tillfaller de jakträttsinnehavare eller i vissa fall staten.

Övriga frågor och svar

Idag täcker vi hela Västra Götalands- och Stockholms län. Vår vision är att bli rikstäckande i framtiden men för att nå dit krävs stora resurser i form av både engagemang och pengar.

Som månadsgivare är man en grundpelare i vårt arbete och på så sätt kan man hjälpa oss att fortsätta vårt arbete och vidareutveckla föreningen.

Det är helt kostnadsfritt att få hjälp med transport av oss, eftersom vi anser att det inte ska vara en kostnadsfråga om ett djur ska få komma till vård. Däremot väljer många som åker med oss att ge en gåva eller bli månadsgivare, vilket självklart gör oss väldigt glada!

För att vår verksamhet ska kunna fortsätta önskar vi givetvis att du som åker med oss vill stödja oss på ett eller annat sätt, utifrån dina egna förutsättningar, men det är inget krav.

Vi är en ideell förening/volontärverksamhet som är helt beroende av månadsgivande, donationer, sponsorer och gåvor. Svenska Djurambulansen har en sträng kontroll av föreningens ekonomi. Det betyder att kansliets och styrelsens ekonomiarbete löpande kontrolleras av externa konsulter (Aspia och Grant Thornton) som ej är i beroendeställning till föreningen.

Årsrevision görs av en auktoriserad revisor från Grant Thornton och en förtroendevald revisor kontrollerar styrelsens arbete under året. Du kan läsa mer om styrelsemedlemmarna och våra revisorer på vår hemsida.

Föreningen arbetar löpande med rutiner och dokumentation för att inte komma i beroendeställning till enskilda personer. Föreningen ska kunna drivas vidare i samma anda och med samma värdegrund som den en gång skapades – för att hjälpa djur i nöd.

Alla pengar som kommer in i form av donationer, månadsgivande och sponsorpengar går till att hålla det dagliga arbetet vid liv, och att hela tiden fortsätta vidareutveckla föreningen mot att bli rikstäckande. Eftersom våra djurambulansen rullar många mil varje år går mycket resurser till bränsle, slitage och reparationer av dessa.

Svenska Djurambulansen är en relativt ung förening och vi satsar idag all energi på att bygga en stabil grund, med allt från dagliga rutiner till en ekonomisk stabilitet. För att bygga vår verksamhet vidare behövs större kapital och fler eldsjälar som kan driva verksamheten, något som kan verka enkelt i tanke, men som är mycket svårt och tidskrävande i praktiken.

När det gäller att starta på mindre orter så har vi tidigare haft provperioder där vi stationerat en djurambulans på mindre orter i Västra Götaland, med resultatet att (jämfört med storstad) det varit väldigt få larm och för få volontärer som kan hålla jouren rullande dygnet runt. Eftersom vi insett att behovet av djurambulans är störst i storstads-miljö, och att det finns större möjligheter att rekrytera flera volontärer där så har vi valt att fokusera runt storstäder och växa dynamiskt utifrån det.

ör Svenska Djurambulansen skulle det bli en alltför hög kostnad att ha 90-konto, både med tanke på årsavgiften och vår egen administrativa hantering. Vi är en ideell förening med ganska små medel i jämförelse med de större organisationer som har ett sådant. Våra revisorer har efter nogsam beaktning därför rekommenderat att vi inte söker ett sådant konto förrän vi kommer upp i en betydligt högre omsättning. Om våra revisorer i framtiden anser att vi har möjlighet och resurser kan läget bli annorlunda.

Anledningarna till att vi inte har chipläsare är flera: Vi gör inte skillnad på märkt eller omärkt djur utan anser att alla har lika rätt till vård eller ett värdigt avslut på sitt liv.

Vi har också ett avgränsat uppdrag – att transportera sjuka/skadade djur till lämplig instans – och i det ingår inte att identifiera katt eller hund för eftersök av djurägare. Dessutom har vi erfarenhet av att det blivit fel i avläsningen vid manuell hantering, och fel djurägare har då blivit kontaktade. Det medför både många (onödiga) förtvivlade känslor och dubbelhantering.

Chipavläsning överlåter vi till polis eller veterinär/djurklinik där vi lämnar djuret. Viktigast för oss är att djuret så snabbt som möjligt får komma till vård och slippa onödigt lidande.

Rekryteringsprocessen kan se lite olika ut beroende på vilka roll man har sökt. Gemensamt för alla våra sökande är att man behöver visa upp ett utdrag från belastningsregistret, genomföra en djupintervju och lämna referenser.

Oavsett uppdrag är det viktigt att alla våra volontärer känner sig trygga i sin roll, och att de vi möter i vår verksamhet känner tillit till oss. Därför har vi en rad interna utbildningar där man får lära sig mer om organisationen, vårt arbetssätt och sådant som är viktigt för uppdraget.

Ansökan om att bli chaufförsvolontär kan skickas in under januari respektive augusti varje år. Volontäruppdrag inom andra områden annonserar vi löpande om utefter föreningens behov. Ansökan skickas in via vår hemsida.

Tyvärr har vi ingen möjlighet att ta emot praktikanter i dagsläget. Då vi har begränsad plats i djurambulanserna och måste ha plats över till ägaren är det inte möjligt för oss att ha med praktikanter i fordonen. Det är också svårt att organisera då olika volontärer har jour varje dag. Hoppas du hittar något annat som passar!

Kontakta oss på kansliet på 0732-303331, eller mejla info@svenskadjurambulansen.se så hjälper vi dig att ändra eller avsluta ditt givande.

Vårt organisationsnummer är: 802469-0409. Vill du veta mer är du välkommen att ringa 0732-303331. Du kan även hitta mer info på vår sida om det: Till sidan om testamente

Ring eller mejla till kansliet så hjälper vi dig att få tag i rätt person. info@svenskadjurambulansen.se eller 0732-303331

Nej. Vår logotyp får endast användas av Svenska Djurambulansen. Företag och organisationer som stöttar vår verksamhet får använda en ”Vi stödjer”-dekal som går att få både digitalt och som klistermärke. Skicka ett mejl till info@svenskadjurabulansen.se om ni önskar denna.

Kontakta oss på kansliet på 0732-303331, eller mejla info@svenskadjurambulansen.se så hjälper vi dig att ändra eller ta bort dina uppgifter.

Kontakta oss på kansliet på 0732-303331, eller mejla info@svenskadjurambulansen.se så hjälper vi dig att ändra eller ta bort dina uppgifter.

Övriga frågor och svar

Var finns Svenska Djurambulansen?

Idag täcker vi hela Västra Götalands- och Stockholms län. Vår vision är att bli rikstäckande i framtiden men för att nå dit krävs stora resurser i form av både engagemang och pengar.

Som månadsgivare är man en grundpelare i vårt arbete och på så sätt kan man hjälpa oss att fortsätta vårt arbete och vidareutveckla föreningen.

Kostar det att åka med Svenska Djurambulansen?

Det är helt kostnadsfritt att få hjälp med transport av oss, eftersom vi anser att det inte ska vara en kostnadsfråga om ett djur ska få komma till vård. Däremot väljer många som åker med oss att ge en gåva eller bli månadsgivare, vilket självklart gör oss väldigt glada! 

För att vår verksamhet ska kunna fortsätta önskar vi givetvis att du som åker med oss vill stödja oss på ett eller annat sätt, utifrån dina egna förutsättningar, men det är inget krav. 

Hur finansieras ni?

Vi är en ideell förening/volontärverksamhet som är helt beroende av månadsgivande, donationer, sponsorer och gåvor. Svenska Djurambulansen har en sträng kontroll av föreningens ekonomi. Det betyder att kansliets och styrelsens ekonomiarbete löpande kontrolleras av externa konsulter (Aspia och Grant Thornton) som ej är i beroendeställning till föreningen.

Årsrevision görs av en auktoriserad revisor från Grant Thornton och en förtroendevald revisor kontrollerar styrelsens arbete under året. Du kan läsa mer om styrelsemedlemmarna och våra revisorer på vår hemsida.

Föreningen arbetar löpande med rutiner och dokumentation för att inte komma i beroendeställning till enskilda personer. Föreningen ska kunna drivas vidare i samma anda och med samma värdegrund som den en gång skapades – för att hjälpa djur i nöd.

Vart går mina pengar som givare?

Alla pengar som kommer in i form av donationer, månadsgivande och sponsorpengar går till att hålla det dagliga arbetet vid liv, och att hela tiden fortsätta vidareutveckla föreningen mot att bli rikstäckande. Eftersom våra djurambulansen rullar många mil varje år går mycket resurser till bränsle, slitage och reparationer av dessa. 

Vad behövs för att starta upp Svenska Djurambulansen i min stad?

Svenska Djurambulansen är en relativt ung förening och vi satsar idag all energi på att bygga en stabil grund, med allt från dagliga rutiner till en ekonomisk stabilitet. För att bygga vår verksamhet vidare behövs större kapital och fler eldsjälar som kan driva verksamheten, något som kan verka enkelt i tanke, men som är mycket svårt och tidskrävande i praktiken.  

När det gäller att starta på mindre orter så har vi tidigare haft provperioder där vi stationerat en djurambulans på mindre orter i Västra Götaland, med resultatet att (jämfört med storstad) det varit väldigt få larm och för få volontärer som kan hålla jouren rullande dygnet runt. Eftersom vi insett att behovet av djurambulans är störst i storstads-miljö, och att det finns större möjligheter att rekrytera flera volontärer där så har vi valt att fokusera runt storstäder och växa dynamiskt utifrån det. 

Varför har föreningen inget 90-konto?

För Svenska Djurambulansen skulle det bli en alltför hög kostnad att ha 90-konto, både med tanke på årsavgiften och vår egen administrativa hantering. Vi är en ideell förening med ganska små medel i jämförelse med de större organisationer som har ett sådant. Våra revisorer har efter nogsam beaktning därför rekommenderat att vi inte söker ett sådant konto förrän vi kommer upp i en betydligt högre omsättning. Om våra revisorer i framtiden anser att vi har möjlighet och resurser kan läget bli annorlunda. 

Varför har Svenska Djurambulansen inte chipläsare i fordonen?

Anledningarna till att vi inte har chipläsare är flera: Vi gör inte skillnad på märkt eller omärkt djur utan anser att alla har lika rätt till vård eller ett värdigt avslut på sitt liv.

Vi har också ett avgränsat uppdrag – att transportera sjuka/skadade djur till lämplig instans – och i det ingår inte att identifiera katt eller hund för eftersök av djurägare. Dessutom har vi erfarenhet av att det blivit fel i avläsningen vid manuell hantering, och fel djurägare har då blivit kontaktade. Det medför både många (onödiga) förtvivlade känslor och dubbelhantering.

Chipavläsning överlåter vi till polis eller veterinär/djurklinik där vi lämnar djuret. Viktigast för oss är att djuret så snabbt som möjligt får komma till vård och slippa onödigt lidande. 

Hur blir man volontär?

Rekryteringsprocessen kan se lite olika ut beroende på vilka roll man har sökt. Gemensamt för alla våra sökande är att man behöver visa upp ett utdrag från belastningsregistret, genomföra en djupintervju och lämna referenser.

Oavsett uppdrag är det viktigt att alla våra volontärer känner sig trygga i sin roll, och att de vi möter i vår verksamhet känner tillit till oss. Därför har vi en rad interna utbildningar där man får lära sig mer om organisationen, vårt arbetssätt och sådant som är viktigt för uppdraget. 

Ansökan om att bli chaufförsvolontär kan skickas in under januari respektive augusti varje år. Volontäruppdrag inom andra områden annonserar vi löpande om utefter föreningens behov. Ansökan skickas in via vår hemsida. 

Kan jag få ha praktik hos er? (PRAO)

Tyvärr har vi ingen möjlighet att ta emot praktikanter i dagsläget. Då vi har begränsad plats i djurambulanserna och måste ha plats över till ägaren är det inte möjligt för oss att ha med praktikanter i fordonen. Det är också svårt att organisera då olika volontärer har jour varje dag. Hoppas du hittar något annat som passar!

Hur ändrar eller avslutar jag mitt månadsgivande/årsgivande?

Kontakta oss på kansliet på 0732-303331, eller mejla info@svenskadjurambulansen.se så hjälper vi dig att ändra eller avsluta ditt givande.

Jag funderar på att testamentera till er, vad är ert organisationsnummer?

Vårt organisationsnummer är: 802469-0409. Vill du veta mer är du välkommen att ringa 0732-303331. Du kan även hitta mer info på vår sida om det: Till sidan om testamente

Vi är ett företag som vill samarbeta med er. Vem kontaktar vi?

Ring eller mejla till kansliet så hjälper vi dig att få tag i rätt person. info@svenskadjurambulansen.se eller 0732-303331

Kan vi använda er logotyp i marknadsföring om vi stöttar er?

Nej. Vår logotyp får endast användas av Svenska Djurambulansen. Företag och organisationer som stöttar vår verksamhet får använda en ”Vi stödjer”-dekal som går att få både digitalt och som klistermärke. Skicka ett mejl till info@svenskadjurabulansen.se om ni önskar denna.

Jag vill annonsera i Svenska Djurambulansens tidning ”Djurhjältar på väg”. Hur gör jag?

Kontakta Svenska Djurambulansens annonsbyrå J2 Media, på johan.nilzen@j2media.se eller ring 031-7081636.

Jag vill ändra min adress. Hur gör jag?

Kontakta oss på kansliet på 0732-303331, eller mejla info@svenskadjurambulansen.se så hjälper vi dig att ändra eller ta bort dina uppgifter.

Jag vill ändra eller ta bort mina uppgifter i era register. Hur gör jag?

Kontakta oss på kansliet på 0732-303331, eller mejla info@svenskadjurambulansen.se så hjälper vi dig att ändra eller ta bort dina uppgifter.

Hittar du inte ditt svar?