Rekryteringsansvarig
Camilla Söderbaum började som administratör 2018 men sitter sedan 2020 som rekryteringsansvarig i Stockholm. Hon beskriver sitt volontärsuppdrag som fantastiskt rolig och att hon många gånger känner sig lite som gubben i lådan som dyker upp här och var i rekryteringsprocessen. Hennes främsta uppgift är att se till så processen är utformad på bästa möjliga sätt för såväl föreningen som för de nya kandidaterna. Men hon har även ett ansvar gentemot rekryteringsgruppen.
– Jag jobbar för att hålla ihop rekryteringsteamet så att alla jobbar mot samma mål. Sedan har jag också ett nära samarbete med rekryteringsansvarig i Västra Götaland och inför varje ny ansökningsperiod stämmer vi av hur processen ska se ut, berättar Camilla.
Processen man tagit fram för nya chaufförsvolontärer är gedigen och det är inte ovanligt att det tar upp till 6 månader från inskickad anmälan till dess att man är färdig för sitt första egna pass.
– Vi har en utvärderingsdel och en utbildningsdel som växt fram genom åren. När covid-19 smällde till var vi tvungna att tänka om och göra processen mer digital utan att tappa kvalitet mot kandidaterna, berättar Camilla.
Resultatet av den process som tagits fram har gett väldigt lyckade resultat. Den omfattande information som kandidaterna får, tillsammans med de många steg som följer under utbildningen, har bidragit till att man får fram väl förberedda chaufförsvolontärer med ett stort engagemang för såväl djur som förening.
Bland de många steg som tagits fram finns informationsmöte, djupintervju, referenstagning, körövning, medåkning och utvärderingar. Många av mötena sker idag digitalt via Teams, där Camillas ena katt Saga gärna är med och pratar och gör sig bekant med föreningens nya ansikten. Hennes andra katt, Nova, är inte fullt lika intresserad av digitala möten.
– Det krävs att man är engagerad. Vi vill se till att det finns en långsiktighet i den vi rekryterar, det är trots allt inte ett lätt uppdrag man tar sig ann som chaufförsvolontär, säger Camilla och fortsätter. Att processen är lång är bra både för oss och för kandidaterna – de blir väl förberedda och vi får samtidigt chansen att lära känna dem.
När Camilla inte engagerar sig i sitt volontärsuppdrag i Svenska Djurambulansen arbetar hon som mäklarassistent på Individa. Fritiden spenderas med matlagning och fix hemma tillsammans med sambon och de två katterna.
Rekryteringsadministratör
En annan roll inom teamet är rekryteringsadministratör. Ett volontärsuppdrag som Erika Lundqvist i Västra Götaland besitter. Hon, som flera av föreningens volontärer, hittade till föreningen tack vare sin kärlek till djuren.
Erika började 2017 som schemaansvarig för chaufförvolontärerna, men bytte 2020 roll och blev rekryteringsadministratör. Hon beskriver rollen – som man säkert kan gissa från namnet – som mycket administrativ där majoriteten av arbetet sköts bakom en dator. Hon är också den första att möta nya chaufförsvolontärer, då hon är den som tar emot alla intresseanmälningar i Västra Götaland.
– Jag går igenom alla ansökningar och kontrollerar att personerna uppfyller våra grundkrav och att de har fyllt i alla uppgifter vi behöver. Sedan bjuder jag in dem till ett informationsmöte, berättar Erika.
För rekryteringsadministratörerna är det mycket att göra främst i början av en rekryteringsperiod. Men de är också med i bakgrunden och agerar lite som spindeln i nätet genom flera delar av processen. Rollen innebär att man har en övergripande blick över kandidaterna och var de är i rekryteringsprocessen för att se till så de får rätt information i rätt skede, samt att handledarna får schema över när en kandidat ska åka med dem.
– En annan uppgift jag har är att ta emot utvärderingar på nya kandidater och sammanställa dem för att sedan ge all information vidare till rekryterarna som behöver veta hur det går, berättar Erika.
Att föra statistik på antal ansökningar i ansökningsperioderna är också en uppgift som rekryteringsadministratörerna har, och i snitt får man in 15-20 rekryter efter varje informationsmöte.
När Erika inte jobbar med sitt volontärsuppdrag arbetar hon inom sjukvården. Fritiden spenderas gärna med familj och vänner eller ute i naturen.
– Det blir en del påtande med blommor under vår och sommar och en hel del promenader. Tyvärr har jag ingen egen hund att promenera med i dagsläget, men jag passar gärna vänners hundar när jag får möjlighet, berättar Erika.
Rekryterare
För att de blivande chaufförsvolontärerna ska känna sig trygga genom hela processen har de en rekryterare vid sin sida i alla steg. En av dessa är Rebecca Rundberg som verkar för Stockholms län. Rebecca startade 2020 efter att ha hört talas om Svenska Djurambulansen på sociala medier och sökt volontärsuppdraget som rekryterare.
Rebecca är med från första informationsmöte. Efter detta så fördelas de som är fortsatt intresserade mellan de olika rekryterarna. Man kontaktar dem och håller intervjuer, ofta tillsammans med en rekryteringskollega, och ringer upp referenserna. Det täta samarbetet inom rekryteringsteamet gör att man får bra koll på processen och kan utveckla den, men också att man får en fin gemenskap inom gruppen och med den nya chaufförsvolontären tidigt.
– Det är en lång process och vi är väldigt noga. På så vis kan vi också säkerställa att vi får in rätt personer som har den tillgänglighet, flexibilitet och intresse vi eftersöker, berättar Rebecca.
Uppdraget beskriver Rebecca som pendlande. Under rekryteringsperioderna är det som allra mest där intervjuer och administrativa uppgifter tar upp det mesta av tiden. Mellan dessa perioder är det lugnare och man kan fokusera på att finnas där för kandidaten. Rekryteringsgruppen har en planeringstavla som är mycket omfattande, men som tydligt hjälper dem att se alla steg för varje individuell kandidat.
Till vardags driver Rebecca ett showroom för bilar inne i stan. Fritiden går, förutom Svenska Djurambulansen, till att umgås med vännerna och träna. Men mest tid och energi går just nu åt till hennes 1-åriga hund Rex, en omplacerad dobermann som stulit henens hjärta.
– Jag älskar djur och deras välfärd har alltid varit viktig för mig. Att få vara med på den här resan tillsammans med Svenska Djurambulansen känns fantastiskt, säger Rebecca.
Text: Martina Svensson
Bild: Linda Otterstedt